Polski przemysł odchodzi od węgla?

Transformacja energetyczna nie zwalnia tempa – jak aktualnie wygląda sytuacja polskich zakładów przemysłowych wykorzystujących węgiel w procesach technologicznych? Co je motywuje? Firma DUON razem z Instytutem Keralla Research już po raz kolejny zbadała kondycję polskich firm przemysłowych pod kątem znajomości nowych standardów, planowanych inwestycji oraz wyzwań.

Odejście od węgla w Polsce – dynamika wprowadzanych zmian

Wciąż zdecydowana większość firm opartych na węglu, ale zobowiązanych do jego stopniowego wycofywania (70%), nie ma nawet planu, jak przeprowadzić transformację lub jest na początkowym etapie procesu. 

DUON zapytał te firmy o powody zwlekania z transformacją. Aż połowę respondentów przed inwestowaniem powstrzymuje niestabilna sytuacja na rynku. Ponad 1/3 za przyczynę podaje brak budżetu na taką operację, a niemal co piąta nie wie, które paliwo będzie najlepsze. Tym, co skutecznie blokuje działania części firm (11,9%), jest też wydłużony proces decyzyjny. Jeśli porównamy wyniki tegorocznego badania z badaniem przeprowadzonym przed DUON w 2021 r., zobaczymy, że tempo zmian nieznacznie wyhamowało. 

W poprzedniej edycji nieco ponad 30% firm nie miało planu dekarbonizacji lub było na samym początku ścieżki. W 2023 r. takich niezdecydowanych przedsiębiorstw przybyło. Eksperci firmy DUON zauważają, że zarówno z raportu, jak i z rozmów z klientami wynika, że firmy nie chcą śpieszyć się z podejmowaniem tak strategicznych decyzji. Niepewna sytuacja gospodarcza zmusza je do ostrożnej weryfikacji, czy nowe źródło zasilania jest opłacalne.

Co motywuje firmy, żeby odejść od węgla?

Zakłady, chociaż uznają dekarbonizację za proces kosztowny i czasochłonny, to widzą w niej bardzo konkretne korzyści – znacząco poprawia wizerunek firmy (51,1%) i podnosi konkurencyjność na rynku (31,9%). Ale to nie lepszy wizerunek jest motorem zmian.

Prawie połowa przyznaje, że głównym powodem odejścia od węgla są przepisy oraz perspektywa kar. Dla blisko 1/3 impulsem jest prowadzona od dawna proekologiczna polityka w firmie. Według co dziesiątej firmy transformacja wynika z konieczności dostosowania się do rynku. Co piąty respondent przyznaje, że na ostateczną decyzję wpływają wszystkie te elementy.

Gaz – pierwsza alternatywa dla węgla

Spośród dostępnych alternatyw większość, bo aż 65% firm, wymienia gaz ziemny. Według badanych błękitne paliwo jest ogólnie łatwiejsze w obsłudze od węgla (chociażby dlatego, że nie pyli, a instalacje gazowe zajmują mniej miejsca i są praktycznie bezawaryjne). Ponad połowa badanych przyznaje, że interesowała się już kosztami inwestycji z przejścia na gaz ziemny. 

O tym jak wybrać odpowiedniego dostawcę gazu, DUON wyjaśnia na swoim blogu: https://duon.pl/lepiejnagaz/jak-wybrac-dostawce-gazu-lng-na-co-zwrocic-uwage/.

 

Artykuł sponsorowany