Pakowanie maszyn – jak zapobiec ich uszkodzeniom podczas transportu morskiego?

Pakowanie maszyn to jeden z najważniejszych etapów przygotowań do transportu morskiego. Od tego zależy, czy ładunek dotrze nieuszkodzony do miejsca docelowego. Z naszego artykułu dowiesz się, dlaczego trzeba zabezpieczyć maszyny na czas przewozu drogą morską i jak to profesjonalnie zrobić.

Jakim zagrożeniom podczas podróży morskiej pozwoli zapobiec profesjonalne pakowanie maszyn?

Transport morski maszyn to spore wyzwanie. Bez względu na to, jak duży ładunek i na jaką odległość zamierzasz przewieźć, trudno jest przewidzieć, co stanie się w trakcie podróży. Trzeba przygotować się na każdą ewentualność, gdyż mogą pojawić się różnorodne zagrożenia. Przykłady to:

  • zderzenie transportowca z dryfującymi przeszkodami albo z innym statkiem;
  • sztorm, w trakcie którego o burtę statku z ogromną prędkością mogą uderzać fale.

Skutkiem takich zdarzeń może być przemieszczanie się ładunków znajdujących się w kontenerach. Transport morski, z uwagi na nadmiar wilgoci i soli morskiej, może również spowodować korozję maszyn. Poza tym, gdy realizowany jest załadunek lub rozładunek, może dojść do ich upadku z wysokości na ziemię. W tym wypadku przyczyną może być używanie urządzeń manipulacyjnych z niewystarczającym udźwigiem. Każda taka sytuacja może doprowadzić do uszkodzenia albo nawet całkowitego zniszczenia ładunku. Nierzadko grozi też odniesieniem obrażeń przez osoby, które uczestniczą w jego przewozie.

Można się przed tym skutecznie zabezpieczyć – rozwiązaniem jest profesjonalne pakowanie maszyn do transportu morskiego. Warto zatrudnić do tego doświadczoną firmę, jak Inrel, która dysponuje niezbędnym doświadczeniem, a także fachowym personelem oraz specjalistycznym sprzętem.

Inżynier nadzoruje załadunek kontenerów na statek – inrel.pl

Aby prawidłowo przygotować ładunek do transportu morskiego, potrzebne jest profesjonalne pakowanie maszyn. Pozwoli to zapobiec ich uszkodzeniu lub zniszczeniu w wyniku na przykład sztormu bądź zderzenia statku z innym obiektem. Duże znaczenie ma też zabezpieczenie maszyn przed korozją.

Jakich środków zabezpieczających wymaga pakowanie maszyn przed przewozem drogą morską?

Aby maszyny nie przemieszczały się w trakcie przewozu, konieczne są skrzynie transportowe. Najlepszy wybór to te, które mają stelaż wykonany z drewna fumigowanego. Jest ono nie tylko bardzo wytrzymałe, ale również lżejsze od metalu. Ważne jest to, aby skrzynie wyprodukowano zgodnie z międzynarodowym standardem IPPC, który potwierdza, że są pozbawione szkodliwych organizmów.

Profesjonalne pakowanie maszyn obejmuje również:

  • pasy transportowe, które pozwolą przytwierdzić maszyny do stelażu;
  • papier czy folię antykorozyjną, które nakłada się na stelaż – dodatkowym zabezpieczeniem przed skutkami nadmiaru wilgoci czy soli morskiej jest smar antykorozyjny.

W trakcie podróży morskiej warto stale monitorować stan ładunku. Służą temu różne czujniki, na przykład temperatury i wilgotności (są przydatne, aby zapobiec pojawianiu się rdzy na powierzchniach metalowych) albo przechyłu (pozwolą szybko zareagować, gdy ładunek w trakcie transportu w niekontrolowany sposób zacznie się przemieszczać). Takie sensory znajdują się w skrzyniach albo w kontenerach.

Jak przeprowadzić pakowanie maszyn do transportu morskiego?

Jeśli chodzi o pakowanie maszyn przed podróżą morską, pierwszym krokiem jest przeprowadzenie wizji lokalnej. W jej trakcie wykonuje się pomiary elementów, które zostaną przewiezione. To pozwoli dobrać odpowiednie środki zabezpieczające ładunek.

Kolejne czynności to:

  • zaprojektowanie i wyprodukowanie skrzyń  – powinny być idealnie dopasowane do gabarytów maszyn, dlatego zwykle są wykonywane na indywidualne zamówienie, w tartaku;
  • demontaż maszyn i ich umieszczenie w skrzyniach – wymaga to zastosowania specjalistycznych urządzeń manipulacyjnych, jak wózki widłowe czy suwnice;
  • zabezpieczenie mechaniczne oraz antykorozyjne ładunku.

Pakowanie maszyn należy zakończyć zamknięciem skrzyń i ich odpowiednim oznakowaniem. Na jednostkach transportowych warto umieścić symbole parasolki (wskazuje, że ładunek powinien być chroniony przed wilgocią i nie może być składowany na otwartych przestrzeniach) oraz kieliszka (informuje o tym, że zawartość skrzyni pod wpływem wstrząsów może ulec uszkodzeniu).

Pakowanie maszyn do transportu morskiego zmierza do tego, aby starannie zabezpieczyć ładunek i ochronić go przed zniszczeniem. Zadania z tym związane warto powierzyć wyspecjalizowanej firmie, która zastosuje profesjonalne środki, jak skrzynie transportowe wykonane z drewna fumigowanego, papier czy folię antykorozyjną oraz różne czujniki.

 

Artykuł sponsorowany